3 клас
Введіть підзаголовок тут
Двочастинна будова музики
За нашим вікном приємна картина. Вона так і вабить нас до мандрівки чарівною музичною країною.
Якщо ви будете уважні, то відкриєте для себе безліч музичних цікавинок. Ласкаво прошу, вас, до нашого музичного потягу! Правда, він складається лише з двох вагончиків, зате які вони веселі! Ви - їх пасажири. Які протягом мандрівки можуть збагатити свою скарбничку приємними сувенірами. А ті, які назбирають найбільше сувенірів, отримають чудовий подарунок. Отож, уперед! І не забувайте прихопити з собою веселий настрій!
Проте , я бачу, що ще не всі учні проснулись та пробудились. Агов, соні, прокидайтесь!!!
Станція « ПРИГАДАЙ!»
Діти, згадайте приклади пісень без приспіву, побудованих на одному музичному матеріалі без контрасту ( «Гей, там на горі Січ іде», « Грицю, Грицю, до роботи», «Веселий музикант».)
Як називаються такі твори за будовою? (одночастинні).
Що таке, на вашу думку, принцип контрастності? (коли частини музичного твору між собою різняться).
Пісні та інші музичні твори можуть бути побудовані по різному. Найменша музична побудова - одночастинна. Це музичні твори та пісні без приспіву, що не містять контрастних частин.
Я пропоную вам пригадати та виконати пісню «Гей, там на горі Січ іде»..
СТАНЦІЯ «ВОКАЛЬНА»
Гей, там на горі Січ іде. Гей, малиновий стяг несе,
Приспів:
Гей, малиновий, наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.
Гей, на переді кошовий. Гей, як той орел степовий,
Гей, а позаду осавул. Гей, твердий хлопець, як той мур.
Гей, а по боках чотарі. Гей, то сторожі огневі,
Гей, отамане, батьку наш! Гей, веди, батьку, вперед нас!
Гей, повій, вітре, зо степів. Гей, дай нам силу козаків.
наступна станція «ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА».
Ви напевно, трішки притомились, тому, я пропоную вам виконати наступну розминку:
Швидко-швидко мчиться потяг!
Він спішить кудись чимдуж.
Ми за ним всі поспішаєм,
Час даремно ми не гаєм!
Руки всі підняли вгору,
Вслід махаєм ними скоро!
Хочем потяг ми спинити,
В гарну подорож рушити!
Ось, спинився для нас потяг!
Біжимо хутчіш за ним!
Ми в вагончики вбігаєм,
І у мандри вирушаєм!
СТАНЦІЯ «ІНФОРМАТИВНА!»
Ми продовжуємо розглядати будову музичних творів і за допомогою «Пісні Сольвейг» норвезького композитора Едварда Гріга, постараємося дати відповідь на запитання: «Що таке двочастинна будова музики?» .
Едвард Гріг - норвезький композитор, музичний діяч, піаніст.
Сам Гріг писав про творчість скромно: «Композитори, як Бах і Бетховен, споруджували храми на висотах, я ж хотів, будувати для простих людей , щоб вони відчували себе щасливими. Інакше кажучи, я записував народну музику своєї країни.». Ці слова якнайкраще характеризують творчість Гріга.
СТАНЦІЯ «УВАЖНА!»
Багато років чекає Сольвейг на свого нареченого Пера Гюнта, який подорожує світом у пошуках щастя. У пісні дівчина виражає свої почуття.
Слухання «Пісні Сольвейг»
https://www.youtube.com/watch?v=6XRpIfMAplE
Аналіз твору
Чому стільки суму, журби в цій пісні?
(Це пов'язано зі змістом пісні: Сольвейг співає про розлуку, про свою любов та самотність,про час, який проходить, але не наближає зустрічі).
Чи завжди однаковий настрій у пісні?
(В якийсь момент настрій стає оптимістичним, з'являється надія, сум стає світлий).
Ми прослухали «Пісню Сольвейг» норвезького композитора Едварда Гріга і відчули її двочастинну будову. Наспівна мелодія цього твору поступається місцем більш рухливій, світлішій, танцювальній; плавний рух - гострому ритмові; мінор - мажорові. Усе це відтворює зміну настрою Сольвейґ, а також перехід від сумних роздумів до світлих сподівань. Зміна частин у творі пов'язана зі зміною характеру музики, розвитком почуття та настрою.
РОЗУЧУВАННЯ ФРАНЦУЗЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ «ПАСТУХ»
Зверніть увагу на точний спів початкової інтонації, а також на доспівування до кінця половинних тривалостей та збереження наспівності в рухливому темпі.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=D9u27LdiE_A&feature=emb_logo
1. Чуєш, грає пастушок,
Кличе вівці на лужок.
Тільки небо запалає,
Вийде в поле та й заграє:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,
Чути з нашого двора»
2. Трави срібні від роси,
Скрізь пташині голоси.
Соловейко сів на гілку,
В руки хлопчик взяв сопілку:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,
Нам на луки вже пора!»
Отже, якщо в музичних творах є два яскраво виражених характери, настрої, ми можемо говорити про його двочастинну будову. До такої форми музики відносять пісні, що складаються із контрастних заспіву та приспіву.