4 клас

Введіть підзаголовок тут

Казкові Фінляндія та Норвегія

Розповідь про музичну культуру Норвегії

На берегах холодного Північного моря лежить країна Норвегія. У цій країні гір, густих лісів і швидких річок живуть мужні й прекрасні люди. У Норвегії в XIX ст. жив Едвард Гріг - композитор, який гаряче любив свій народ, свою землю. Він умів бачити, чути й добре розуміти рідну північну природу, умів розповідати про неї мовою музики.

У вільний час композитор вирушав до лісу слухати, як він шумить, як дихає. Часто Едвард Гріг складав музику, усамітнившись у маленькій лісовій хижі. Вона знаходилася у мальовничій місцевості й стояла на горбі, оточеному високими деревами. Все навколо було красиве й таємниче. До хижі Гріга приходили його друзі - місцеві селяни й робітники лісопилки. Сідаючи біля будиночка прямо на траву й димлячи трубками, вони годинами слухали близьку і рідну їм музику.

У своїй музиці композитор відобразив національний характер норвезького народу, його фольклор і побут, красу природи рідного краю, яку дуже любив.

Прослухайте твір Едварда Гріга і спробуйте визначити харак-тер музики й образний зміст.

Слухання Е. Гріг, «Захід сонця»

https://yandex.ua/video/preview/?filmId=7076922550145077643&parent-reqid=1586258779675122-509413845788376123100154-production-app-host-man-web-yp-71&path=wizard&text=е+гріг+захід+сонця


Ми прослухали романс Едварда Гріга «Захід сонця»

У ньому змальована краса вечірньої пори, виражена любов до рідної природи. Ця музика мелодійна, лірична і поетична.

Складається враження, що ввечері вітер ніби заколисує при-роду. Музика переважно ніжна, лагідна та раптом стає схвильованішою (з'являється останній сплеск дня, що минає). Зіставлення мажору (в першій частині) з мінором (у другій) дає змогу сприймати цей твір як двочастинний.

Ми переконалися, що інколи переклад не потрібен! Музична мова допомагає слухачам будь-яких національностей зрозуміти задуманий авторами образ.

Та давайте перевіримо правильність наших думок.

Повторне слухання романсу «Захід сонця»

• Якій настрій пісні та її зміст?

• Про яку пору доби розповідає музика - ранок чи вечір?

• Які засоби виразності використані композитором?

При розучуванні пісні плавні рухи руки допоможуть учням відчути протяжність і широту дихання кожної фрази. Домагатися виразного й наспівного виконання, широкого кантиленного звучання, розподілення дихання до кінця фрази.

Музичний образ романсу зрозумілий слухачам усіх національностей.

Розповідь про музичну культуру Фінляндії.

Елемент інтеграції: І. Левітан. Сутінки. Фінляндія. А. Галлен-Калелла. Фінляндія

Ми вирушаємо далі - у Фінляндію. Це держава на Півночі Європи.

Як і всі країни Північної Європи, Фінляндія вражає своїми казковими зимовими краєвидами. Дуже давно люди вірили, що тут у дрімучих лісах живуть магічні істоти: тролі та ельфи, злі чаклуни й добрі чарівники. Вважали, що зустріч із ними може змінити долю людини. А ще саме у Фінляндії живе Сайта Клаус, який приносить подарунки дітям на Різдво.

Найдавніший пласт фінської музики представлений народними піснями: пастушими награваннями на берестяних ріжках і різноманітних дудках, короткими піснями з імпровізацією речитативного характеру та героїчними піснями - рунами. Фінській музиці притаманні імпровізаційність, танцювальність і велика емоційна насиченість. Серед народних музичних інструментів найбільше виділяється кантеле - фінський струнний щипковий інструмент, що схожий на гуслі. Відомий також йоухікко та інші інструменти.

Фіни полюбляють танцювати фінське танго, фінську польку, вербункош та інші танці.

Музичний світ Фінляндії найяскравіше представлено творчістю композитора Яна Сібеліуса.

Ян (Жан) Сібеліус - фінський композитор шведського походження. Вважається одним із найвизначніших композиторів Фінляндії. Автор симфоній, увертюр, поем та інших творів. Митець написав чимало творів до театральних п'єс, зокрема, і симфонічну поему «Фінляндія». Цей твір займає чільне місце в культурі країни, оскільки мовою музики автор змальовує історію її народа. Мелодія симфонічної поеми покладена в основу державного гімну.

Слухання Я. Сібеліус. Симфонічна поема «Фінляндія».

https://www.youtube.com/watch?v=f7wiGAwuVa0


• Що ви уявляєте під час слухання твору?

• Які характерні особливості фінської музики було відчутно?

• Охарактеризуйе засоби музичної виразності та мелодію прослуханої композиції.

• Чи схожий цей твір на мотиви українських народних пісень?

пісня «Наша вчителька»

https://www.youtube.com/watch?v=k4D7p7Rarjk


ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

- Назвіть особливості норвезької та фінської народної музики.

- Які музичні інструменти та танці цих народів вам відомі?

- Поміркуйте, чи пов'язані між собою норвезькі та українські народні пісні.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Сьогодні ми переконалися, що музична мова, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, а з її допомогою виражають певні почуття й образи. Допомогли нам Симфонічна поема «Фінляндія» Я. Сібеліусата романс «Захід сонця» Едварда Гріга.

• Музика яких народів звучала на уроці? Що допомогло вам її зрозуміти?

• Який висновок можна зробити?

Кожен народ має свою музичну мову яка, на відміну від розмовної, зрозуміла без перекладу.

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати